Indhold - Kitta & Sven

Søg
Gå til indhold

Hoved menu

Indhold

Rejseliv > Camping i Polen

Campingferie i Polen
august/september 2019

1.

Szczecin
Vi boede på Camping Marina.
Bad og køkken af ældre dato, og ikke særlig rent. I Polen skal du være indstillet på at tage tøjet af og på uden for brusekabinen, som er afskærmet af et forhæng.
Der var en del kilometer ind til byen, så vi tog bussen, der havde holdeplads lige uden for campingpladsen. Efter første dag fandt vi ud af, at personer over 68 år kørte gratis med bus og sporvogn i byen, så det benyttede vi os af.
Se billeder

2.

Malbork
Vi boede på Camping "Nogat" Nr 197 i udkanten af Malbork.
Det er en lille campingplads med en renoveret sanitærbygning. Pladsen ligger ved floden Nogat, og man kan gå til borganlægget på 10 minutter. Campingpladsen drives sammen med et hotel, og vi fik god hjælp i receptionen til at bestille taxa mm.
Vi var adskillige gange inde og se borganlægget i forskellig belysning. Vi løste billet en enkelt gang for at se de historiske bygninger, men man kunne ellers frit gå på en stor del af det kæmpe borganlæg. Her var der boder, spisesteder, marked og andet turistgøgl. Det var også utrolig smukt at gå aftentur langs floden. Billederne er nederst på siden.
Se billeder

Tur til Zalew Wiślany
Se billeder

Togtur til Gdansk
Se billeder

3.

Toruń
Vi boede på Camping Tramp nr 33. Pladsen har ingen webside, men er på Facebook.
Pladsen ligger på den sydlige bred af
Wisła-floden, tæt på vej og jernbane, hvilket selvfølgelig betyder en del trafikstøj. De sanitære forhold er OK efter polsk standard. Fordelen ved denne plads er, at man kan gå ind til den gamle bymidte på den nordlige side af floden. Over den lange bro er der kombineret cykelsti og fortov, og en varm sommerdag er der ingen mulighed for skygge. Cyklisterne havde førsteretten til arealet. Det hjalp på oplevelsen, at byen er uendelig smuk fra vandsiden.
Se billeder

4.

Częstochowa
Vi boede på Camping ”Oleńka” nr. 76 - den billigste plads, vi boede på i Polen. Men vi fik heller ikke mere, end vi betalte for mht. sanitære faciliteter, og der var ikke noget køkken - kun udendørs vaskeplads til tøj. Pladsen har ingen hjemmeside, men er med i ACSI's fortegnelse.

Turen videre ned gennem Polen til
Częstochowa foregik på noget af det bedste stykke motorvej, vi nogensinde har kørt på. Sandsynligvis bygget for EU-midler.  Bemærkelsesværdigt var det, at der på lange stræk var rejst høje støjværn, - blot der var lidt bebyggelse. De sidste ca. 100 km var derimod rædselsfulde at køre på, da strækningen var én stor motorvejs-byggeplads. Ofte var der kun ét meget smalt, hullet og meget ujævnt spor at køre i.

Men vi nåede frem til
Częstochowa, en lidt kedelig industriby i det sydlige Polen, nærmere betegnet i regionen Schlesien. Iflg. Wikipedia har byen en kvart million indbyggere.
Se billeder

5.

Kraków
Vi boede på
Camping Clepardia nr. 103, som ligger i byens norlige udkant. En asfalteret del blev brugt som p-plads for lokale beboere i blokkene omkring.
Der var en del trafik ind og ud af pladsen af autocampere, som blot var der en enkelt nat. Pladselig dukkede en karavane på 25 store, tyskindregistrerede autocampere op. Det viste viste sig at være brasilianere på vej til Rusland. Så blev der rift om faciliteterne, men de generede ikke nogen. Kl. 22 var der ro!

 

Da Kraków er Polens næststørste by, valgte vi at tage en taxa ind til byen. I receptionen på pladsen kunne vi bestille taxa helt ind til centrum for halv pris. En aftale pladsen havde med en taxa. Vi blev kørt direkte til den gamle bydel. De øvrige dage tog vi bussen. I Kraków kunne vi som pensionister - i lighed med hvad vi kunne i de andre byer - rejse gratis med offentlig transport. Da vi var nervøse for, om det nu også gjaldt her, forhørte vi os om det på et billetkontor inde i centrum. Og det kunne vi.
Se billeder

6.

Wrocław
Vi havde kun 1 overnatning på
Wrocław Camping Stadion Olimpijski Nr. 117

Som i alle de byer, vi har boet i her i Polen, lå campingplad
sen i Wrocław (knap 650.000 indbyggere) også inden for bygrænsen, - men i den modsatte, nordøstlige ende af byen. Vi synes ikke det er spor sjovt med en campingvogn på slæb at køre tværs gennem en storby med en hektisk myldretidstrafik. Og da slet ikke når det er på ekstremt ujævne brostensgader og med hylende og skrigende sporvogne lige om ørerne. Massivt regnvejr gjorde ikke oplevelsen mindre stressende! Senere har vi fundet ud af, at der også var en campingplads bedre placeret og af en langt bedre standard. Vi ankom sidst på eftermiddagen og blev meget aggressivt modtaget af en official, som skulle holde styr på folk, som skulle til speedway på stadion.
Ingen billeder herfra.

7.

Polen som rejse- og campingland.

Find siden her.

 
Tilbage til indhold | Retur til hoved menu