Sicilien 2013 - Kitta & Sven

1 nat i Palermo
4 nætter i Giardini Naxos
1 nat i Argrigento

For 2 år siden var vi på Sicilien med campingvogn. Vi så kun en lille smule af øen, og ønskede os brændende at komme tilbage. Blot ville vi gerne slippe for den hektiske trafik og de alternative parkeringer, som sicilianerne ynder at foretage.

Valget faldt på en rundrejse med Risskov Travel Partner.
Vi kendte ikke rejsebureauet på forhånd, men kan varmt anbefale denne rejse til andre.

Vi skulle flyve fra Billund kl. 20:20, så vi havde god tid til at komme til Jylland. Ryanair klarede flyveturen ½ time hurtigere end flyveplanen, så vi landede 22:50.
i lufthavnen blev vi modtaget af turens rejseleder Torben Folkmann, og vi følte os straks i gode hænder.

Efter en kort tur i bus fra lufthavnen til hotellet i Trapani, blev vi hurtigt tjekket ind på værelserne.

2. dag: Monreale og Palermo

Kl. 9:00 kørte vi fra Trapani. Vi kørte gennem smukke og varierede landskaber. Undervejs fik vi en grundig orientering om dagens program.

Rejsens første seværdighed var den utroligt smukke, majestætiske katedral Duomo San Maria la Nuova i den lille forstad Monreale, 8 km fra Palermos centrum. Kirken regnes for et af den romanske kunsts hovedværker. Dens indre prydes af et væld af mosaikker i  byzantinsk stil. Faktisk er der intet mindre end 6.430 m² mosaikker i guld og prægtige farver. Kirken er bygget fra 1174 til 1189 og grundlagt af normannerkongen Wilhelm II.

Åbn billederne i stor størrelse med et klik.

Efter besøget i Monreale med den smukke domkirke gik turen videre til Palermo. Den lokale guide Pino stod klar, da bussen ankom til parkeringsområdet.
Vi så først Cappella Palatina, som var normannerkongernes royale kirke. Den blev grundlagt af Kong Ruggero II i 1132. Det tog 8 år at bygge kirken - og endnu flere år at lave de fantastiske mosaikker. Ikke siden vores besøg i Ravenna for 4-5 år siden har vi set så overdådige, kirkelige mosaik-udsmykninger som på denne rejse. Og de blev ikke de sidste!
Oppe øverst i den mægtige bygning har det sicilianske parlament til huse. Der var ikke mødeaktivitet den dag; de eneste personer, vi mødte, var kustoder og vagtpersonale.

Herefter blev vi af den lokale guide Pino og Torben, vores egen guide, ført rundt til en række andre seværdigheder i Palermo. Endnu en kirke stod på programmet, nemlig Chiesa della Martorana. Kirken var under vores besøg ved at blive pyntet til bryllup, ligesom pladsen udenfor, Piazza Bellini, var ved at være fyldt op af festklædte mennesker. Det blev derfor et kort besøg i kirken, men vi nåede dog at beundre - og fotografere - de flotte mosaikker i kirkerummet, specielt i loftet.
Uden for kirken nåede vi at se brudens ankomst til kirken, inden vi gik ned til den ventende bus, som skulle køre os det korte stykke vej til vores hotel i Palermo, Hotel San Paolo Palace.

3. dag: Cefalù og Giardini Naxos

På en rundrejse bliver man ekspert i at bo i kuffert. Kl. 9:00 var der afgang fra Palermo. Kystvejen rummer mange flotte panoramaer. Da var det heldigt, at vi havde nogle rare rejsefæller, som overlod os de forreste sæder. Vi lovede til gengæld at lægge billederne på vores hjemmeside.

Dagens store oplevelse var et besøg i den smukke kystby Cefalù. Gennem skrappe hårnålesing fik vores kompetente chauffør Antonio bragt os til en flot panoramaudsigt. Og hold da op, - hvilken udsigt!

Da vi var nået ned i byen, viste Torben os de hyggelige, snævre gader med de mange cafeer og sjove butikker. Igen så vi en af de domkirker, som kan tilskrives normannerne. Den er fra 1131, og igen så vi i apsishvælvingen Jesus lyse velsignelsen med det specielle håndtegn.

Cefalù er en charmerende og smuk by. Vi fik et par timer på egen hånd, inden turen gik videre ind gennem Siciliens midte mod Giardini Naxos.

Turen over Midtsicilien er utrolig smuk. Et helt unikt landskab. Høsten var i hus her i september, så der var ikke mange grønne farver i landskabet, sådan som vi oplevede det i maj 2011. Til gengæld var der i rigt mål linjer og former, som det fremgår af billedgalleriet.

Vi kørte ad motorvej A 19 til Catania, og derfra ad A 18 til Giardini Naxos. Det sidste stykke kørte vi ad de smalle gader i denne heksekeddel, - og hold da op, hvor var det godt at have en så dygtig chauffør bag rattet. Tænk, at føre en bus gennem smalle gader med alternativt parkerede biler. Vi mindes endnu, hvor stressende det var at manøvrere bil og campingvogn gennem dette inferno... Det kan ikke beskrives, - det skal opleves!

4. dag: Acireale, Acicastello, Acitrezza og
Gole dell' Alcantara

Hvor 3. dag sluttede med et voldsomt regnvejr, var det dejligt at stå op 4. dag til blå himmel.

Dagens udflugt gik først sydpå langs kysten til Acireale. Vi havde denne dag en lokal guide med. Mange vil sikkert mest huske fiskemarkedet i Acireale, hvor en af de lokale demonstrerede, hvordan man spiser friskfanget søpindsvin. Velbekomme!

Andre husker måske mere Acitrezza, Kyklop-øerne langs kysten. Det var weekend, så mange italienere var taget til stranden.

Dagens udflugt sluttede med et besøg Gole dell' Alcantara, en betagende, vild slugt, som er skabt ved, at floden Alcantara gennem årtusinder har skåret sig ned i basaltklipperne. Det snævreste sted kaldes Alcantara-passet. Flere af vore medrejsende fik i den grad kolde fødder ved en tur tværs over floden.

5. dag: Etna og Taormina

Igen vågnede vi op til en dag med høj, blå himmel fra morgenstunden. Og idag var ganske særlig, idet vi skulle en tur op på Etna og på besøg i Taormina, som vi var det i maj 2011.

Før vi steg på bussen, var Sven ude på hotellets tagterrasse for at tage billeder til en 180º panorama-optagelse, startende med Etna til venstre og sluttende med Taormina-bugten til højre. Panoramaet bruger vi som banner øverst på denne side.

For alle gæster blev turen op på Etna noget, de aldrig glemmer. Den Gamle Dame - eller Màmma, som italienerne kærligt og respektfuldt kalder vulkanen, gik i udbrud med en stor askesky, da vi i bussen var på vej op til turiststationen Rifugio Sapienza. Her fra 1.950 m.o.h. havde de fleste valgt, at de ville fortsætte op med kabineliften til 2.500 m.o.h. - for endelig med firhjulstrukne specialbusser at blive transporteret de sidste 500 højdemeter helt op til kraterrandene nær toppen.

Med det udbrud vi så, var vi bange for, at turen mod toppen måske ville blive aflyst! Men vores chauffør Antonio beroligede os. Han var cool, - vulkanen tog sig blot sin morgencigaret, sagde han. Det fnys eller prust, som vi så, var en hyppig foreteelse, fortalte Antonio. Han fik ret! Vi blev vidne til et par host mere, mens vi var på toppen + en hel række de efterfølgende dage.

Vi blev ikke vidne til et "rigtigt" udbrud med glødende lava, som vi så det i 2011, - men alligevel. Efter prustene var der en tydelig svovllugt her på toppen, ligesom et par af vore rejsekammerater fortalte, at det knaste mellem tænderne, når de tyggede tyggegummi.

Turen rundt i kraterområdet i den tynde luft her oppe i 3 km.s højde blev en uforglemmelig oplevelse. Med Pietro som autoriseret vulkanguide var vi meget trygge, selv om vi jo var vidne til et par aske-eksplosioner. Omkring en halvanden times tid var vi oppe nær Etna-toppen, før vi med specialbusserne og lift tog ned igen for at blive kørt til Taormina af Antonio.

Efter vi er kommet hjem, har vi på nettet set, at Etna natten mellem 25. og 26. havde et flot lavaudbrud.
Men da sov vi trygt på Hotel Tre Torri i Agrigento - uden udsigt til Etna og uden viden om udbruddet...

På trods af rigtig mange turister fra krydstogtskibene, som lå ankret op ude i Taormina-bugten, blev det for os et kært gensyn med den by, som efter vores mening må være Verdens smukkest beliggende. Det blev en dejlig oplevelse at gense Taormina!

Bevidst fravalgte vi et genbesøg i det antikke, græske teater. Dels var der, så vidt vi kunne skønne, alt for mange mennesker på gaden, der bevægede sig derned imod, dels var udsigten op mod Etna-toppen bedre for 2 år siden.

Endelig må vi indrømme, at vi brugte alt for meget tid på, at bruden skulle dukke op til sit bryllup i Dom- kirken San Nicolò. Til sidst måtte vi gå, hvis vi skulle nå vores bus hjem til Giardini Naxos. Gad vide, om hun i det hele taget blev gift???

5. dag: Siracusa (Syrakus)

Solen stod op til endnu en smuk dag. Dagens program bød på besøg i Siracusa, dels den gamle bydel på øen Ortigia, dels et besøg i det antikke, græske teater.

Det var en stor oplevelse at se den mægtige domkirke, som er bygget over flere perioder. Bygningen startede som et græsk Athene-tempel omkring år 400 f.kr. Romerne genbrugte templet, men nu for Minerva. Ved at udfylde mellemrummene mellem de yderste søjler med sten, kunne man ca. år 700 e.Kr. ombygge templet til kirke. Fra omkring starten 1700-tallet fik kirken den flotte barokfacade, den har idag. Efter en nødvendig rensning af den udvendige del af bygningen står den nu flot i det blændende sollys.

Ved det pompøse springvand Fontana di Diana fortalte Torben legenden om den kyske Aretusa, en af jagtguden Dianas nymfer, der efterstræbtes af flodguden Alpheus - og vælger at kaste sig i havet for at redde sin dyd. Fontænen er skabt i slutningen af 1800-tallet. Efter frokost og lidt byvandring gik turen ud til det græske teater.

Det store teater kunne rumme 15.000 tilskuere, som sad på 67 rækker trin, de nederste hugget direkte ud af klippen. De øverste rækker var blokke, - derfor mangler de idag. Teatret er bygget i perioden 480-212 f.Kr. Gudskelov var der en svag brise, der gjorde den stegende varme til at holde ud for os.

200 m øst for teatret ligger Paradis-stenbruddet, hvor krigsfanger gennem århundreder i antikken huggede stenblokke ud til byggeri i Siracusa. Navnet har eftertiden givet stenbruddet pga. den meget frodige vegetation, som skyldes meget gunstige klimatiske forhold.

Hjemme på hotellet igen blev kufferterne pakket. Næste dag var der nemlig efter morgenmad en rejse til et nyt hotel på programmet.

Som sædvanlig (næsten) tog Etna sig en smøg i solnedgangen.

6. dag: Castelmola og Agrigento

Panoramaoptagelse af udsigten mod syd fra Castelmola

Helt uden for det annoncerede program havde vores chauffør Antonio og  guiden Torben en "bonusoplevelse" til rejseselskabet: Et besøg oppe i den lille bjergby Castelmola i 550 m.s højde over havet. Denne tur blev en af helt store oplevelser.

Hold da op, sikken en opkørsel nede fra Taormina op til bjergbyen. Smal, stejl med meget snævre hår- nålesving, krydret med intens lokal trafik på vej ned. Enkelte steder var svingene så snævre, at Antonio måtte tage det i to omgange - lidt rundt, bakke og så rundt... Og det var med den store Mercedes bus. Antonio slog flere gange korsets tegn og anmodede Madonna om hjalp, mens han opgivende slog ud med armene over de andre trafikanter. Måske var lidt spil for galleriet. Han klarede opgaven med bravour - måske fordi han var særdeles stedkendt. Han bor nemlig med sin kone og øvrige familie i Castelmola og ville gerne stolt vise os sin by.

Da vi endelig - synes nogle - var nået helskindede op, havde vi den mest storslåede udsigt, uanset hvor man vendte blikket hen. Og det var en meget passioneret, lokal guide, der førte os rundt. Alle i selskabet havde kun skulderklap og rosende ord til Antonio, da vi efter halvanden time i den lille, romantiske by måtte bryde op. Agrigento med de gamle. græske templer ventede.

Tilbage til det officielle program, som bød på den sidste hele dag i rejseplanen. Vi skulle besøge en af Siciliens allerstørste attraktioner, Valle dei Templi - Templernes dal i Agrigento. Ved vores besøg med campingvognen på Sicilien i 2011, havde vi fravalgt disse templer af flere grunde. Først og fremmest havde vi tidligere på campingturen oplevet de tre gamle, græske templer i Paestum syd for Salerno i Syditalien. Desuden havde en vis rejsetræthed den gang indsneget sig, så vi orkede ikke at køre til den anden ende af øen for at se endnu flere græske templer.

Men nu glædede vis os til at se, hvad vi for et par siden havde snydt os selv for. Og vi blev ikke skuffede,
- selv om vi subjektivt synes, at oplevelsen af Paestum var større end den, vi fik i Agrigento. Men Torbens grundige, historiske redegørelse om det antikke, græske samfund og grækernes relation til Sicilien var blændende. Sådan en guide kunne vi godt ha' brugt for 2 år siden. Det er jo en af forskellene på en privat tilrettelagt campingrejse og en købt charterrejse...

Efter besøget i Templernes dal blev vi kørt til vores sidste overnatning på Sicilien-rejsen, Hotel Tre Torri inde i Agrigento. Denne nat havde Etna det tidligere nævnte udbrud med glødende lava, aske og sten.

Dette syn gik vi glip af på denne tur, - men vi så
noget lignende 12. maj 2011 på vores campingtur.

Denne gang havde hun da godt nok også taget tilløb...

Kilde: www.etnawalk.it

7. dag: Marsala, Trapani-salinerne og hjemrejse

Rejsens sidste oplevelser på Sicilien startede med endnu en utroligt smuk køretur langs øens sydvestkyst. Bl.a. så vi, at der blev høstet druer i vinmarkerne. Meget relevant, da vores første mål var et besøg hos vinproducenten Caruso & Minini i Marsala.

Vi blev guidet rundt af en ganske ung pige, der talte et flot engelsk. Hun var iøvrigt datter af en af firmaets ejere. Til vores overraskelse opdagede vi, at den vin, vi nød til maden på et af vores første hoteller netop var fra dette firma. Det var en rigtig dejlig Nero d'Avola. Efter rundvisningen var der en 'let frokost' i firmaets showroom med smagsprøver på vinbrugets forskellige produkter. Dertil var der brød, olivenolie af eget fabrikat, pølser, ost mv.

I firmaets butik kunne vi købe de vine, vi havde smagt på. Torben havde om morgenen vejet hver enkelts kuffert, så man havde styr på sin frivægt. Det var vist en klog rejseleder-disposition! Det var svært ikke at lade sig friste til at købe for mange flasker med hjem af den dejlige vin...

I umiddelbar nærhed af Trapani Lufthavn ligger der store områder med saltindvinding fra havet, såkaldte saliner. Som endnu en "bonusoplevelse" var der lagt et besøg ind ved disse saliner. Der var desuden mulighed for at købe lidt køkkensalt med hjem.

Med meget hastige skridt nærmede hjemrejsen sig nemlig - og dermed det lidt sørgelige øjeblik, hvor der skulle tages afsked med de mange dejlige mennesker, vi havde lært at kende i ugens løb. Og ikke mindst et vemodgt farvel til den smukke ø Sicilien. Det bliver ikke vores sidste besøg, - vi derned igen!

Rejsebeskrivelsen her er lavet i største hast efter vores hjemkomst. Så det kan ikke undgåes, at fx teksterne (incl. billedtekster) ikke er korrekte alle steder. Skulle nogle af vore medrejsende eller andre finde unøjagtigheder, stavefejl eller andre fejl, store eller små, vil vi gerne ha' en mail fra jer. Ligesådan kan der være nogen, som måske ikke bryder sig om at optræde med billede på vores hjemmeside. Er dette tilfældet, respekterer vi dette og vil øjeblikkelig tage billedet af. Siden er ikke produceret for at genere nogen.

Har I iøvrigt lyst til kommentarer, må I gerne skrive til os. Mailadressen ligger i menupunktet 'Kontakt'.